Wednesday, June 1

Goodbye garden day festival for Penny

Keeping a secret from Penny for more than a month was hard, preparing her party was lots of fun, being part of the surprise was emotional, take a deep breath, play with the kids was a joy, wipe a tear away when I talk to her, the days after sad, sad, sad … Yes, my best friend is leaving Guam and I still can believe it is going to happen for really. If I didn’t see her a day we could call. What will I do without her? Our kids are so connected it will make me even more sad thinking about their loss. Or should I see it the positive way (Penny says I always do, look at the positive things in life) and sherrish every moment and wait for their return.

This was my poem for them:

When I look at a rainbow, I will smile and think about your stories,

My daughter will call out your name,

I will tell her about the gnomes and fairies and her best friend Anna,

When I go to the beach, I will take a deep breath and feel balanced as we did,

My son Bas will also find his peace,

I will tell him to look at the ocean so he can see Emily waiting at the horizon for him

When I hear the call of a seabird, I will think about your bird song,

I will sing the song for Ekko so he remembers how much you loved him and believed in him

When Tom goes diving, we will remember his buddy Neal,

He will tell me how much fun it was to look at the coral life and have his company

When I look at our garden circle together with all the dads, moms and children, we will feel your spirit wondering around,

She will give us strength, hope and joy.

When the sun shines, I will let my heart fill up with warmth and love.

When the wind blows I will float with her to hear your voice.

When it rains

I will sing your song and weep with grief because I miss you

When it rains

I will weep with joy because I’m so lucky I’ve met you!

We had organized some classic games for the kids and a story about their family. Although we had lots of people over it was very relaxing and the kids really had a great time. The food was organized in different food stands (Chamorro style with palm leaves) and after each of them were two friends. We had: bread and spread, Chamorro food, vegan food and asian dishes and of course a big dessert table. It was very pretty and super delicious.

Een maand lang een geheim houden voor Penny was moeilijk, haar feestje voorbereiden was heel leuk, deel van de verrassing zijn was heel emotioneel, even diep ademen, spelen met de kinderen was plezant, een traantje wegvegen wanneer ik met haar praat, en de dagen erna triest, triest, triest, … Ja, mijn beste vriendin vertrekt uit Guam en ik kan nog steeds niet geloven dat het gaat gebeuren. Als ik haar een dag niet zie, dan bellen we elkaar. Wat moet ik doen zonder haar? Onze kinderen zijn zulke goed vrienden; dat maakt me nog trimester als ik aan hun verlies denken moet. Of moet ik het positief bekijken (Penny zegt steeds dat ik dat altijd doe, naar de positieve dingen kijken in het leven) en elk moment koesteren en wachten op hun terug komst.

Dit was een gedicht dat ik voor haar schreef:

Wanneer ik naar een regenboog kijk, zal ik lachen en aan je verhalen denken,

Mijn dochter zal je naam roepen,

Ik zal haar vertellen over de kabouters en feeën en haar beste vriendin Anna,

Wanneer ik naar de zee ga, zal ik deepen adem halen en de harmonie aanvoelen zoals we dat samen deden,

Mijn zoon Bas zal ook zijn vrede vinden,

Ik zal hem vertellen naar de oceaan te kijken zodat hij Emily op hem kan zien wachten aan de horizon.

Wanneer ik de roep van een zeevogel hoor, zal ik denken aan je vogel lied,

Ik zal het zingen voor Ekko zodat hij zich herinnert hoe graag je hem zal en in hem geloofde.

Wanneer Tom gaat duiken, zullen we aan zijn buddy Neal denken,

Hij zal ons vertellen hoe fijn het was om naar het koraal leven te kijken in zijn gezelschap.

Wanneer ik naar onze cirkel in de tuin kijk met alle papa’s, mama’s en kinderen, zullen we je geest voelen rond dwalen,

Ze zal ons sterkte, hoop en geluk bezorgen.

Wanneer de zon schijnt, zal ik mijn hart vullen met warmte en liefde.

Wanneer de wind blaast zal ik met haar mee drijven zodat ik je stem kan horen.

Wanneer het regent,

Zal ik je lied zingen en wenen van verdriet omdat ik je mis

Wanneer het regent,

Zal ik wenen van blijdschap omdat ik zo je ontmoet heb!

We speelden met de kinderen wat klassieke spelletjes en vertelden een verhaal over hun familie. Hoewel er veel volk was was het heel relaxed en de kinderen vonden het geweldig. Voor het eten hadden we in Chamorro stijl kraampjes gemaakt, met palmbladeren. Achter elk kraampje stonden 2 vrienden. We hadden een: brood en beleg, Chamorro, veganistisch en asiatisch kraampje en natuurlijk ook een dessert tafel. Het was bijzonder mooi en super lekker.





1 comment: